Buiten de lijntjes 2, een boek vol creatieve schrijfopdrachten

Buiten de lijntjes 2 zorgt er voor dat je als leerkracht nooit meer de standaard stelopdrachten hoeft te geven. Deze zijn vaak weinig inspiratievol en vooral heel erg gericht op het product in plaats van het proces. Wie kent het niet? “Schrijf een verhaal van minimaal 10 regels over je vakantie. Let op: elke zin begint met een hoofdletter en gebruik punten. Ben je klaar? Maak dan een mooie tekening.” Kinderen leren niet beter schrijven van dit soort opdrachten. Daar brengen Li Lefébure en Stefani Buijsman verandering in met deze 42 geweldige verhalen en opdrachten.

Buiten de lijntjes 2

Buiten de lijntjes 2 samenvatting

De spokenfamilie bij jou op zolder maakt het al te bont. Ze moeten verhuizen. Wil jij een nieuwe woning voor hen ontwerpen, op maat gemaakt? Maar… zijn de jongste spookjes misschien bang in het donker? Stel je voor: onderzoek wijst uit dat jouw klas de meeste boekenwurmen van de school telt. En nu mogen jullie op zolder je eigen leesparadijs inrichten. Je mag helemaal losgaan!

De meer dan 40 korte verhalen in dit boek nodigen je uit om je fantasie de vrije loop te laten en creatieve oplossingen te bedenken voor allerhande ‘problemen’. Die oplossingen mogen zo knettergek zijn als jij wilt.

Een schat aan inspiratie voor kinderen vanaf 6 jaar, maar ook zeker voor leerkrachten op de basisschool die hun leerlingen willen verrassen met een les begrijpend lezen, creatief en probleemoplossend denken en creatief schrijven ineen. Zo leuk kan spelen met taal dus zijn!

Vier invalshoeken

Buiten de lijntjes 2 bevat op elke pagina een uniek, op zichzelf staand verhaal. Deze verhalen zijn ingedeeld in vier categorieën, elk met een andere invalshoek. Kinderen leren denken als een architect, een uitvinder, schrijver en ontwerper. De onderwerpen gaan alle kanten op, waardoor het heel goed te gebruiken is binnen verschillende thema’s op school. Bijvoorbeeld de ruimte, steden, gebouwen, natuur, feesten, vriendschap en liefde. Voor elk project wel een passend verhaal!

Het fijne is dat er geen voorbereiding nodig is voor het werken met deze opdrachten. Kinderen zijn gewend dat ze precieze instructies krijgen, in Buiten de lijntjes 2 is dat niet zo. Alle opdrachten mogen vrij geïnterpreteerd worden. De uitkomsten kunnen realistisch zijn, maar ook volledig fantasie! Voor sommige kinderen is dat even wennen. Je zult merken dat ze in het begin nog regelmatig om bevestiging vragen. Het is goed om te beginnen met het leegmaken van je hoofd. Bijvoorbeeld door even te bewegen, een frisse neus te halen of een korte tekenopdracht te doen.

Wat ook een mooie tip van de auteurs is: Afkijken mag! Samen kom je namelijk tot verdieping van je tekst en tot nog meer ideeën. Je maakt sneller verbindingen, waardoor je plannen steeds concreter en gedetailleerder worden.

Hoe ga je aan de slag?

Om aan de slag te gaan met een tekst en de bijbehorende opdrachten is het belangrijk om 4 stappen te volgen.

  • Lezen van het verhaal en de opdracht(en)
    Je kunt er als leerkracht voor kiezen om het verhaal in Buiten de lijntjes 2 voor te lezen, maar kinderen kunnen het ook goed zelf lezen. Door de illustraties spreekt het enorm aan en de tekst is niet lang. Je kunt er direct een les begrijpend lezen van maken.
  • Zelf aan de slag
    Iedereen vult een vel papier met zoveel mogelijk ideeën in de vorm van korte zinnen en krabbels. Loop je vast? Verplaats je eens in iemand anders en bekijk het probleem vanuit zijn of haar standpunt. Welke oplossing zou je idool bedenken?
  • Uitwisselen
    De kinderen delen ideeën met elkaar in een groepje. Door het horen van andere voorstellen krijgen ze de kans om hun eigen verbeelding te laten groeien. Iedereen is vrij om te gebruiken wat anderen hebben bedacht. Er is geen goed of fout.
  • Zelfstandig uitwerken
    Ten slotte kiest iedereen zelf het idee waar hij of zij het meest enthousiast van wordt en maakt daar een uitwerking van in de vorm van een ontwerp en/of verhaal.

Buiten de lijntjes 2 is echt een aanrader

Ik ben echt heel enthousiast over Buiten de lijntjes 2. Ik merk ook meteen dat er allerlei radartjes gaan draaien in mijn hoofd. Hoe kunnen we het op onze school gebruiken? Is het misschien ook in te zetten bij de afdeling voor anderstaligen waar ik directeur ben? Ik denk het wel! Ook heb ik het boek direct getipt aan de school van mijn kinderen, waar momenteel het thema ‘gebouwen’ wordt gedaan. Daar zijn heel wat opdrachten aan te linken uit dit boek.

Li Lefébure

Ben jij een leerkracht van groep 4 t/m 8 die eens wat anders wil voor het schrijven van teksten? Breed in genres, van reclamefolder tot fundatekst, origineel en ook echt leerzaam. Dan is Buiten de lijntjes 2 echt een aanrader. De opdrachten zijn ook heel erg passend bij de trend om meer thematisch te werken én bij de nieuwe kerndoelen voor Nederlandse taal. Heel veel vliegen in één klap dus!

Specificaties Buiten de lijntjes 2

Auteur: Li Lefébure | Illustraties: Stefani Buijsman | Uitgever: Clavis | Augustus 2024 | 9789044854381 | 104 pagina’s | Meer informatie bij je lokale boekhandel, bezoek de website van uitgeverij Clavis, klik hier voor Bol, kijk bij Bruna.nl of bij Amazon

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie culturen debuut dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor interactief jeugdroman jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful mysterie natuur oorlog opgroeien prentenboek prentenboek op rijm roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer 8 met bol verwijzing
Linda
Delen is enorm lief

Schrijf je in voor onze stoere nieuwsbrief die elke eerste week van een maand wordt verzonden en blijf op de hoogte van het lekkerste leesvoer!

Mijn naam is Linda en alles in mijn leven is verbonden met kinderboeken. Ik ben getrouwd met een hogeschooldocent taal en ben moeder van 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik werk als directeur op een basisschool en daar mag ik elke ochtend een half uur lezen om, samen met de kinderen, mijn team en onze schoolhond, de dag fijn te beginnen. Ik praat graag over boeken en ik neem jullie graag mee in mijn leesbelevenissen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.