Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters – EGO praktijkboek
Het komend jaar is mijn derde jaar dat ik als kleuterjuf aan de slag mag. Daarvoor heb ik jaren groep 3 gehad, maar kleuters lesgeven is echt andere koek. Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters is enorm belangrijk. Daarom was ik erg nieuwsgierig naar dit studieboek. Welke nieuwe inzichten kan het brengen voor mijn eigen groep?
Het inrichten van een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters
Het boek ‘Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters’ vertelt hoe je op basis van twee essentiële pijlers een prikkelende en uitdagende omgeving creëert. Want op die manier ondersteun je kleuters het allerbeste, door goed doordacht de inrichting van je lokaal neer te zetten. In het boek wordt ingegaan op hoe je de basishoeken in de klas kunt inrichten, het belang van een algemeen weekrooster en met verrassende activiteiten en materialen om een nieuwe impuls te geven aan de leeromgeving en zo dus de ontwikkeling van kleuters.
‘Aan de studie…’
Elk jaar probeer ik een aantal interessante cursussen of workshops te doen. Daarnaast lees ik natuurlijk vakliteratuur. Elk schooljaar probeer ik ook één of meerdere boeken uit te zoeken die van toepassing zijn op mijn praktijk. Daarom viel mijn oog op het boek ‘Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters’. Want natuurlijk begrijpt iedere leerkracht wel dat een rijke leeromgeving belangrijk is. Maar hoe maak je jouw leeromgeving nog krachtiger? Wat doe ik al goed, en wat kan nog beter? Deze vakantie heb ik me dus verdiept in dit boek. Soms even een flink stuk gelezen, daarna heb ik het weer een aantal dagen weg gelegd (het was tenslotte ook gewoon vakantie…). Ik vond het vooral heel prettig dat het boek niet al te dik is én heel praktisch.
Handige tips en inzichten
Deze praktische insteek kom zie je door het hele boek van Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters terug. Er worden praktijkvoorbeelden geschetst. Kleine situaties uit de kleuterklas, soms van enkele regels, soms wel een situatie die in drie pagina’s is beschreven. Dit maakt het heel herkenbaar. Zulke situaties kom je zelf ook weleens tegen. Hoe speel ik daar zelf op in?
Daarnaast worden er veel korte voorbeelden genoemd, bijvoorbeeld van materialen die je kunt gebruiken en kleine suggesties. Ook heel fijn vond ik de pagina’s waarin dingen schematisch werden weergegeven, zoals bijvoorbeeld de inrichting van het klaslokaal qua hoeken, een weekrooster en interventies gedurende een bepaald periode. Dit maakte het boek voor mij heel prettig leesbaar. Geen ‘taai studieboek’ met heel veel theorie, maar een boek voor mensen die meteen de volgende dag (of na de zomervakantie) ermee aan de slag willen.
Wat heeft het boek mij gebracht?
Door de praktische insteek en de vele voorbeelden, zijn mij meteen ook een hele hoop kleine dingen bijgebleven. Dingen waarvan ik denk: hé, die moet ik ook eens proberen in mijn klas! Tijdens het lezen van het boek heb ik dan ook een lijstje gemaakt met die ideetjes, zodat ik die samen met mijn duo kan bespreken.
Zo vond ik bijvoorbeeld het idee in ‘Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters‘ van een ‘attributenkast’ heel handig, met allerlei materialen die bij verschillende hoeken gebruikt kunnen worden, waar kinderen zelf toegang tot hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan een weegschaal, meetlinten, verrekijkers, pincetten, plakband, zaklamp, brillen, fototoestel, lakens, wasknijpers en vergrootglazen. Dit zijn dingen die het spel van kinderen meteen kunnen verrijken. En doordat het zo handig ‘voor het pakken’ ligt, hoeft het spel niet te stagneren, maar kunnen ze er zelf meteen een nieuwe impuls aan geven als ze een goed idee hebben! Zo heb ik nog veel meer van dit soort ideetjes uit dit boek gehaald. Voor mij was het net alsof ik een inkijkje had in de klassen van een aantal collega’s van andere scholen. Dan denk je ook weleens: ‘dat is een goed idee, waarom ben ik daar zelf nog niet opgekomen!’
Ook vond ik het heel leuk dat het boek ‘Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters’ vooral gericht is op EGO (ervaringsgericht onderwijs). Dat is een manier van werken die anders is dan op veel Nederlandse scholen, maar wel heel waardevol om op die manier eens naar je kleuterklas te kijken. Het heeft mij zeker weer een frisse blik gegeven voor het komend schooljaar!
Specificaties Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters
Auteur: Els Menu | Uitgever: Lannoo Campus │ 9789401474900│juni 2021│136 pagina’s│meer informatie vind je bij je lokale boekhandel of klik hier
- De kudde van Ukkie – een nieuw deel over de kleine jak - 03/12/2024
- Het grote boek over het menselijk lichaam – een pop-up boek - 02/12/2024
- Reusachtig – een kleine walvis met een groot hart - 28/11/2024