Hier met dat dagboek! – een boek over de Tweede Wereldoorlog
Boeken over de Tweede Wereldoorlog spreken meestal tot de verbeelding bij kinderen uit de bovenbouw van de basisschool. Hier met dat dagboek! is een boek dat daar heel goed op inspeelt. Op een laagdrempelige manier kunnen kinderen kennismaken met de oorlog. Het laat de oorlog zien vanuit kindperspectief, in Nederland. Dit zorgt ervoor dat het vrij dichtbij de beleving van de kinderen blijft.
Hier met dat dagboek!
Joost en Floor vinden op zolder het dagboek van Judith. Zij zat als kind ondergedoken in hun dorp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het boek zorgt voor onrust in het dorp. Allerlei mensen willen het hebben. Joost en Floor willen weten waar Judith is gebleven en vragen zich af welk geheim er achter het dagboek schuilt. Heeft iemand uit het dorp haar verraden?
De dorpelingen wijzen naar Grit. Hij was tenslotte NSB’er. Maar heeft hij haar inderdaad verraden? En wat is de rol van opa, die wel heel vreemd reageert als het gevonden boekje ter sprake komt? Een verhaal over schuld en een erfenis uit het verleden.
Belevingswereld
Het is de auteur, Minca Hofman-Oosterhof gelukt om de belevingswereld van tieners vast te houden in Hier met dat dagboek! Dit doet ze door middel van terugblikken in de geschiedenis. Ze heeft de dagboekfragmenten vanuit kindperspectief geschreven, waardoor ook die delen identificeerbaar zijn. Het taalgebruik in die twee delen verschilt mijns inziens net te weinig van elkaar, waardoor het historisch perspectief voor mij net niet genoeg zichtbaar wordt. Ik had er zelf voor gekozen om de namen van ‘nu’ iets moderner te maken en met name de aanspreekvormen te veranderen.
Een voorbeeld daarvan zie je aan het begin van het verhaal. De overleden buurman wordt als ‘Buurman’ aangeduid als een kind aan de buurman denkt over over hem spreekt. Er wordt hierbij geen naam toegevoegd. Ook kiest de auteur er voor om vaak dit woord te benoemen, in plaats van het verwijzen met ‘hij’ of ‘hem’. Ik had dit wel passend gevonden in de dagboekfragmenten, maar het is minder prettig leesbaar in het basisverhaal. Dit geldt ook voor ‘moeder’.
Daarentegen kiest de auteur van Hier met dat dagboek! er wel voor om hedendaags speelgoed te benoemen, waardoor het toch duidelijk is wat de verschillen zijn. Het had verder doorgetrokken kunnen worden, maar in dit debuut van Minca Hofman-Oosterhof heeft ze hier wel goed over nagedacht.
Opmaak van het boek
Hier met dat dagboek! is prettig leesbaar. Dit wordt mede veroorzaakt door de goede opmaak. Dit is niet vanzelfsprekend bij debuterende auteurs, vandaar dat ik hier specifiek aandacht aan wil geven. Het lettertype, de hoofdstukindeling, het is aantrekkelijk en prettig. Voor kinderen met leesproblemen kan het lettertype van de dagboekfragmenten wat lastiger zijn, maar dit is een heel klein deel van het boek. Daarbij spreekt afwisseling van lettertypes kinderen, juist met leesproblemen, vaak ook erg aan.
De omslag van het boek vind ik zelf wat minder aantrekkelijk, het doet wat ouderwets aan. Het kan natuurlijk zijn dat hiervoor gekozen is omdat het een deel van het boek zich afspeelt in de geschiedenis. Toch had ik zelf voor een andere afbeelding, of in ieder geval stijl, gekozen.
De hoofdstukindeling van Hier met dat dagboek! is fijn. De lengte van de hoofdstukken is prettig, voor kinderen is het overzichtelijk op deze manier.
Hier met dat dagboek! is een rond verhaal
Het is mooi hoe de auteur van Hier met dat dagboek! een rond verhaal heeft weten te maken. Het is daardoor soms iets voorspelbaar, maar voor de doelgroep is dat helemaal niet erg. Op deze manier kunnen kinderen zich ook beter focussen op de historische details. Het boek geeft alle ruimte om in gesprek te gaan met kinderen, omdat er best wat termen en gebeurtenissen in staan die vragen kunnen oproepen. Niet op een vervelende manier, juist heel interessant en belangrijk.
De schrijfstijl vind ik goed leesbaar. Wel zijn de zinnen af en toe wat kort, waardoor het wat staccato kan aanvoelen. Als je het hardop leest valt dit met name op. Hier met dat dagboek! vind ik dus wat minder geschikt om te gebruiken als ‘samenleesboek’ of voorleesboek in de klas. De zinnen missen daarvoor wat complexiteit. Het is wel goed te gebruiken om zelfstandig te lezen voor kinderen in de bovenbouw.
Specificaties Hier met dat dagboek!
Auteur: Minca Hofman-Oosterhof | Illustraties: Hendrike Oosterhof | Uitgever: Boekscout | 118 pagina’s | augustus 2023 | Paperback | 9789464689037 | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol.com
Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!
avontuur basisschool boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek
- Karel viert Kerstmis – een prentenboek voor peuters - 11/11/2024
- Dit is Vos – een geweldig AVI-groeiboek - 03/10/2024
- Zuid-moeders hebben geen geheimen – een tweede roman - 01/10/2024