Kleuters en spel – een boek over spelbegeleiding
Als leerkracht probeer ik elk jaar een aantal interessante boeken te lezen over mijn vakgebied. Wij zijn volop bezig om de spelontwikkeling impulsen te geven, dus toen ik het boek ‘Kleuters en spel’ van Isa van der Plank voorbij zag komen, was ik meteen geïnteresseerd. Dit is een mooie aanvulling op waar we op dit moment in de klas mee bezig zijn!
Kleuters en spel: ontwikkeling en begeleiding van het jonge kind
Wat is spel?
Hoe draagt spel bij aan de ontwikkeling van het jonge kind?
Hoe creëer je spelgericht aanbod?
Jonge kinderen leren en ontwikkelen door te spelen. Veel scholen en pedagogen erkennen dit. ‘Kleuters en spel’ vertrekt vanuit de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en plaatst spel centraal in zijn onderwijsvisie. Daarbij zijn er drie spel ondersteunende pedagogen die bijdragen aan het leer- en ontwikkelingsproces van jonge kinderen: het kind zelf, de binnen- en buitenomgeving en de rol van de volwassene.
Dit boek toont je de mogelijkheden van spel en hoe je spelimpulsen kan geven in grote groep, kleine groep en tijdens spelbegeleiding. Voorbeelden uit de onderwijspraktijk, pedagogische strategieën en concreet spelaanbod prikkelen je om aan het spelen te gaan met de kinderen. Het boek richt zich op de begeleiding van jonge kinderen van 2,5 tot 7 jaar.
Een diepere kijk op spel
Wat ik als kleuterleerkracht fijn vind, is dat er de laatste jaren weer een vernieuwde aandacht is voor spel en de ontwikkeling van jonge kinderen. Waar het de afgelopen jaren een tendens leek te zijn dat kleuters zich steeds meer moesten gaan conformeren aan de manier waarop er in de andere groepen van de basisschool werd gewerkt (want ‘we zijn één school’), lijkt er nu toch weer een tegenbeweging op gang te komen. Puur als je kijkt naar het brein, zijn kleuters ook anders in hun ontwikkeling. Ze leren door te spelen en daar is weer steeds meer aandacht voor. Maar hoewel veel kinderen uit zichzelf wel spelen, hebben ze hier wel begeleiding bij nodig. Maar hoe geef je deze spelbegeleiding? Daar is dit boek handig voor.
Een insteek op de spelbegeleiding
Het boek Kleuters en spel is ingedeeld in 3 delen. Ik vind het zelf altijd prettig om ook veel concrete voorbeelden te krijgen, en dat geeft dit boek zeker. In het tweede deel krijg je wat suggesties over hoe je de speelomgeving in kan richten (daar zijn wij op dit moment veel mee bezig). Er zijn wat fijne lijstjes te vinden met de materialen die je per hoek kunt gebruiken en welke hoeken nodig zijn in een kleuterklas. Verwacht bij dit deel geen complete stappenplannen, dit is eerder beknopt. Er zijn daar natuurlijk al veel boeken over geschreven, dus wil je daar meer info over, dan zijn er zat andere boeken te vinden waar je deze informatie kunt vinden.
Wat het goede van dit boek Kleuters en spel is, is dat het vooral een hele praktische insteek heeft op spelbegeleiding. Dit wordt op cursussen vaak wel genoemd, maar dit gaat dan vaak zo snel, dat je het uiteindelijk niet kunt toepassen in de klas.
3 soorten van spelbegeleiding
In ‘Kleuters en spel’ zijn 3 hoofdstukken te vinden over verschillende soorten spelbegeleiding:
- Het geven van spelimpulsen tijdens spelbegeleiding op uitnodiging
- Het geven van spelimpulsen in de kleine groep
- Het geven van spelimpulsen in de grote groep
Prettig dus dat hier zoveel aandacht voor is. Zo kun je er wat concreter mee aan de slag in de klas. Wat ik ook heel fijn vind, zijn de voorbeelden hierbij.
Wat ik ook sterk vind, is dat het boek zegt niet uit te moeten gaan van doelen (zoals je nu vaak doet), maar bedoelingen. Dat is breder, en dekt wat meer onderdelen. Deze bedoelingen zijn dan ook weer uitgewerkt in verschillende voorbeelden.
Ik vind dit zeker een fijn, praktisch en duidelijk boek, en weet zeker dat mijn kleutercollega’s het ook graag lezen.
Nog meer verdiepende boeken over het basisonderwijs
Wil je graag nog meer boeken lezen over het kleuteronderwijs of het basisonderwijs? Kijk dan zeker ook bij deze recensies:
- Kleuters en wiskunde
- Thematisch werken
- Met plezier werken in het onderwijs
- Kleuters laten groeien in executieve functies
- De gelukkige leraar
- Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters
- De denkende klas
- Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn
- De kracht van spel
Specificaties ‘Kleuters en spel’
Auteur: Isa van der Plank | Uitgeverij: Lannoo Campus | 9789401496131 | 23 mei 2024 | 200 pagina’s | meer informatie bij je lokale boekhandel, via uitgeverij Lannoo Campus of via bol.com
Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!
avontuur boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek
Wat een handig boek heb je daar Kelly. Ik ben startend leerkracht en krijg na de vakantie een kleuterklas met 25 leerlingen dat uit gaat groeien naar 33 leerlingen. Ik ben dus zeker benieuwd naar alle lestips voor de grote groep. En doe graag mee met deze winactie.