Leraren onder hoogspanning – een boek over samenwerking
Bij de titel Leraren onder hoogspanning denk ik meteen aan één van de redenen van het lerarentekort. De werkdruk in het onderwijs. Zoals we inmiddels weten binnen schoolteams gaat dit voornamelijk om de psychische belasting die wordt ervaren op school. Het niet kunnen loslaten van je werk, het constante beoordeeld worden – voornamelijk informeel door ouders bijvoorbeeld – kan zwaar drukken op een leerkracht. Als je dan te maken hebt met collega’s waar het samenwerken niet zo vlot mee verloopt, dan helpt dit niet. Met dit boek krijgt een team concrete tips aangereikt om hiermee aan de slag te gaan.
Leraren onder hoogspanning
Hoe ga je om met spanningen in de klas?
Waarom begint goed leiderschap altijd bij jezelf?
Hoe motiveer je een goed tot gedragsverandering?
Spanningen en botsingen bestaan in elke klas en school. Er zijn bijna allemaal worden ze op dezelfde manier veroorzaakt: door een gebrek aan verbinding tussen het individu en de schoolcultuur. Leraren onder hoogspanning leert je aan de hand van themagecentreerde interactie (TGI) spanningen opzoeken en samenwerking vlotter te laten verlopen, zowel met je leerlingen als met je collega’s.
Stop met wegkijken, hou op met het probleem voor je uitschuiven: hoog tijd om met elkaar te leren omgaan in een veilige setting. Het ruwe goud van verbinding ligt in elke school voor het oprapen.
Thema gecentreerde interactie
Leraren onder hoogspanning gaat volledig uit van de methodiek TGI. Hierbij werk je vanuit verschillende thema’s. Dit is iets anders dan vergaderpunten, onderwerpen of overlegitems. Een thema prikkelt de ander en zorgt voor betrokkenheid en aandacht. Ook benadrukt het spreken over een thema het ‘samen’ van een team. Dit thema wordt vervolgens centraal (gecentreerd) gezet in de interactie tussen de collega’s of binnen je klas. Hierdoor ontstaat er bewustwording bij de betrokkenen.
Een thema kan gericht zijn op doelen of resultaat, maar is vaak ook een mogelijkheid om individuele gedachten, gevoelens of belangen die aanwezig zijn een podium te geven. Dit kan betekenen dat op korte termijn minder resultaat behaald wordt, maar dat juist de doelen op lange termijn veel meer uitgediept worden en steviger verankerd raken in de organisatie.
Interactie staat centraal in Leraren onder hoogspanning. Binnen het thema wordt uitgezocht welke actoren betrokken moeten zijn. Dit kunnen je collega’s zijn (maar dan vooral ook goed kijken welke collega’s. Daarnaast is het ook mogelijk dat leerlingen, ouders of een bestuurder plaatsneemt in de interactie.
Opbouw van Leraren onder hoogspanning
Het boek Leraren onder hoogspanning is speels opgebouwd aan de hand van het schooljaar. Van september tot juli lopen we verschillende hoofdstukken door. Ik had verwacht dat daarmee ook het schooljaar in beeld zou komen, bijvoorbeeld ter illustratie hoe je TGI kunt implementeren in één jaar, maar dit bleek niet het geval. Het is vooral bedoeld om te illustreren dat het boek voor mensen in het onderwijs is bedoeld. Het geeft wel een leuk, creatief effect.
Er staan veel voorbeelden in Leraren onder hoogspanning. We volgen namelijk leerkracht Katrien, die in verschillende situaties TGI inzet met haar collega’s en in haar klas. Dit geeft de stof direct wat lucht en meer inkleuring. Daarnaast is het prettig en herkenbaar om te lezen. De vormgeving daarbij is goed gekozen. Een prettig leesbaar lettertype, de belangrijke quotes mooi uitgelicht en de voorbeelden zijn gekadreerd op de bladzijde.
Leraren onder hoogspanning bevat stappenplannen, aandachtspunten en duidelijke illustraties die ook goed aanvullend gekozen zijn op de tekst. De theorie wordt ook daardoor goed verduidelijkt.
De som van de leerkrachten maakt het verschil
Voor mij is duidelijk dat de uitspraak ‘De som van de leerkrachten maakt het verschil’ typerend is voor de visie van de auteur, Raf Missorten. Deze visie onderschrijf ik volledig. Als directeur van een basisschool vind ik teamvorming, het stimuleren van samenwerking en het stilstaan bij storingen in het team ontzettend belangrijk. Als het team in een goede flow zit is er sprake van een synergie die absoluut ten goede komt aan het onderwijs.
Het inzetten van TGI heb ik niet één op één gedaan zoals in het boek staat. Wel maak ik gebruik van veel interventies die er bij horen. Zo vind ik het goed inchecken voorafgaand aan een bijeenkomst zeer belangrijk en spreken wij op school over een ‘alarmbel’ in je hoofd als er op school of thuis iets speelt waardoor je met je hoofd niet volledig bij de bijeenkomst bent. Ik heb veel gehad aan de nuancering die Raf Missorten hier aan geeft. Door deze alarmbel, of ‘storing’ zoals dit genoemd wordt in Leraren onder hoogspanning, te relateren aan de bijeenkomst kun je vanuit een professioneel kader kijken of iemand er bij kan zijn. Niet elke alarmbel hoeft op dat moment storend te zijn, soms moet je professionaliteit het hierin overnemen.
Leraren onder hoogspanning is Vlaams georiënteerd
Het is voor mij meestal niet storend als er sprake is van een Vlaamse auteur. Veelal is dit niet van invloed op mijn leeservaring of vertaling naar mijn eigen praktijk. Bij Leraren onder hoogspanning moest ik in het begin wel wat wennen aan de woordkeuze en ietwat afwijkende context. Naarmate het boek verder vorderde zakte dit weg en kon ik het zeer goed vertalen naar een Nederlandse basisschool.
Leraren onder hoogspanning vind ik een meerwaarde voor leidinggevenden en teamleden in het basisonderwijs. Wel vind ik de titel niet volledig dekkend voor het boek. Je moet je realiseren dat het voornamelijk gaat over de samenwerking in het team door middel van een vrij specifieke methodiek. Als je verwacht dat het gaat over werkdruk of de emotionele belasting vanuit ouders is dit niet het boek dat het meest aansluit.
Ben je geïnteresseerd in boeken over onderwijs? Bekijk dan ook eens deze:
- De ideale leraar
- Psychisch ontregelde kinderen
- 100 redenen om leraar te worden
- Meester Mark survivalgids
- Vertrouwen in je klas
- Team Teach
- Stap voor stap naar stevig leiderschap
- Maria Montessori
Specificaties Leraren onder hoogspanning
Auteur: Raf Missorten | Uitgever: Lannoo Campus | februari 2021 | 200 pagina’s | 9789401474870 | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol.com
Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!
avontuur basisschool boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek
- Karel viert Kerstmis – een prentenboek voor peuters - 11/11/2024
- Dit is Vos – een geweldig AVI-groeiboek - 03/10/2024
- Zuid-moeders hebben geen geheimen – een tweede roman - 01/10/2024