Leren lezen met Mol en Vos – een filosofisch samenleesboek

Wauw, wauw, wauw! Leren lezen met Mol en Vos is echt een geweldige aanwinst van onze thuisbibliotheek. Wat een kansen en mogelijkheden biedt dit boek. Ik vertel je heel graag meer over de filosofische gesprekken die ik met Mees, onze zoon van 7, had. Maar ook over de leeskilometers die hij ging maken door dit prentenboek én hoe ik zelf genoot van het voorlezen. Ik sta te trappelen, lees je mee?

Leren lezen met Mol en Vos hoofdfoto

Leren lezen met Mol en Vos samenvatting

Op een dag vindt Mol iets vreemds onder de grond. Hij weet niet wat het is, en ook Kip en Muis hebben geen idee. Maar misschien weet Vos het wel. Vos woont in het bos en weet heel veel. Mol en Vos ontdekken dat ze samen fijn kunnen praten over de Belangrijke Dingen in het leven. Samen filosoferen ze er op los.

Leren lezen met Mol en Vos is het vierde samenleesboek in deze vrolijke serie. Bij ieder hoofdstuk lees je eerst een stukje samen, en daarna kan het kind zelfstandig verder. Voor voorlezers en kinderen vanaf 6 jaar (na ongeveer een half jaar leesonderwijs).

Veel ingrediënten voor een geweldig boek

Zoals ik al aangaf heeft Leren lezen met Mol en Vos zoveel verschillende aspecten in zich. Ik ga ze graag één voor één met je langs.

Voorlezen

Elk hoofdstuk in Leren lezen met Mol en Vos begint met een stuk voorlezen door een volwassene. Dit is heel helpend, omdat het kind dan direct in het verhaal komt en alvast naar de plaatjes kan kijken. Hierdoor krijgt het verhaal meer context en dat helpt voor je kind om hierna verder te kunnen lezen. ‘In het verhaal helpen’ noemen we dit. Je maakt je kind enthousiast en nieuwsgierig.

Elk hoofdstuk wordt ook afgesloten met een voorleesgedeelte. Zo beleef je samen met je kind het hele avontuur.

Het glimt en is rond auteur David Vlietstra en Renske de Kinkelder

Samenleesboek

Leren lezen met Mol en Vos is een samenleesboek. Dat betekent dat je samen met je kind in het boek gaat duiken. Dit kun je als ouder doen, maar ook een ouder kind kan dit. Het midden van elk hoofdstuk is dusdanig geschreven dat een kind vanaf ongeveer 6 maanden leesonderwijs hier mee aan de slag kan. Let op: dit is afhankelijk van het leesniveau. Raak niet in de stress als je kind dit nog niet kan, sommige kinderen hebben wat meer oefentijd nodig.

Afhankelijk van het niveau en de concentratieboog van het kind kun je variëren met het middenstuk:

  • Om de beurt een regel aan elkaar voorlezen
  • Het kind leest alleen de gekleurde regels, de rest leest de volwassene
  • Het hele middenstuk leest het kind zelfstandig.

Leren lezen met Mol en Vos bevat rijke taal

Het is zo fijn dat Leren lezen met Mol en Vos ook echt een inhoudelijk verhaal betreft. Je ziet vaak bij boeken die zijn ingedeeld op AVI niveau dat dit erg afdoet aan de inhoud van het verhaal. Dit is jammer, omdat het zowel voor het kind als de volwassene niet zo heel leuk is om te lezen. Daarnaast is er veel geschrapt, waardoor je weinig ‘rijke taal’ leest en veel standaardwoorden.

Leren lezen met Mol en Vos

Dit is niet het geval in dit Leren lezen met Mol en Vos. Door de uitgebreide voorleesverhalen krijgt het kind te maken met rijkere taal, waarbij langere zinnen worden gemaakt. Het is mooi om te zien hoe de inhoud van de langere zinnen terugkomt in de teksten die zelf te lezen zijn. Dit is wel een vervolg, het zelf lezen betreft geen herhaling van de tekst. Kijk maar eens naar het verschil:

“Elke ochtend drinken Mol, Muis en Kip een kopje thee bij de eik. Dan rekken ze zich nog eens lekker uit en kletsen ze wat met elkaar. Op een dag, als Mol zijn thee heeft opgedronken, zet hij het lege kopje omgekeerd op zijn hoofd. Gewoon zomaar, omdat hij daar zin in heeft. Kip en Muis lachen erom. ‘Is dat de nieuwe mode’? vraagt Muis?

wat is niet normaal? vraagt mol
een kop op je hoofd, zegt muis
dat is niet normaal.
dat hoort niet.
kip knikt
ze is het er mee eens.

Filosofisch

Het allermooist aan Leren lezen met Mol en Vos heb ik voor het laatst bewaard. Het is namelijk een filosofisch boek mét een boodschap. Na elk hoofdstuk staat er een kader met filosofische vragen. Hier heb ik prachtige gesprekken over gehad met Mees. Bijvoorbeeld over de vragen “als iedereen een kunstwerk lelijk vindt, kan het dan kunst zijn?” en “Wat is normaal? Vind jij jezelf normaal? Wie bepaalt wat normaal is?”

Filosofische vragen

Leren lezen met Mol en Vos is dus een echte aanrader!

Zoals je kunt lezen ben ik heel erg enthousiast over Leren lezen met Mol en Vos. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de fijne opmaak van het boek, het gebruik van kleuren én de prachtige illustraties. Maar ook niet over dat dit boek maar liefst 64 pagina’s telt en dus géén gewoon prentenboek is. David Vlietstra, die we ook kennen van De lijst van Violet Sopjes en Renske de Kinkelder, die ook het mooie prentenboek Kijk eens wat ik kan illustreerde, hebben geweldig werk geleverd. Dus… heb je het nog niet? Ga dan eens heel gauw kijken naar deze toffe serie!

Illustraties in Leren lezen met Mol en Vos

Specificaties Leren lezen met Mol en Vos

Auteur: David Vlietstra | Illustraties: Renske de Kinkelder | Uitgever: Clavis | April 2024 | 64 pagina’s | 9789044852677 | Meer informatie bij je lokale boekhandel, bezoek de website van uitgeverij Clavis, klik hier voor Bol, kijk bij Bruna.nl of bij Amazon

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek prentenboek op rijm roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer 8 met bol verwijzing
Linda
Delen is enorm lief

Schrijf je in voor onze stoere nieuwsbrief die elke eerste week van een maand wordt verzonden en blijf op de hoogte van het lekkerste leesvoer!

Mijn naam is Linda en alles in mijn leven is verbonden met kinderboeken. Ik ben getrouwd met een hogeschooldocent taal en ben moeder van 3 kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik werk als directeur op een basisschool en daar mag ik elke ochtend een half uur lezen om, samen met de kinderen, mijn team en onze schoolhond, de dag fijn te beginnen. Ik praat graag over boeken en ik neem jullie graag mee in mijn leesbelevenissen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.