Vlucht/Dans/Vondst, een drietal verhalen met de duvel op je hielen

Al een aantal jaar fiets ik regelmatig langs een gebouw met een Rode Kruis uithangbord er aan. Het gebouw fascineert me. Niet omdat het zo bijzonder is, of omdat het heel oud is. Het is ook niet nieuw. En qua bedrijvigheid is ook dat er niet, het staat vaak leeg. Ik heb er wel eens een tweedehandsmarktje mogen ervaren. Het is gewoon een heel solide gebouw waar de verhalen fluisteren als je langsloopt. Het ademt een sfeer van mysterie en vele levens. Datzelfde gebouw, Rode Kruisgebouw in Tilburg, is het toneel voor 3 kortverhalen in Vlucht/Dans/Vondst. Drie diverse auteurs verbleven in dit gebouw en hebben samen de krachten gebundeld tot een boekje met 3 verschillende korte verhalen. Verhalen die overeenkomstig dat gebouw hebben en de duvel.

Vlucht/Dans/Vondst cover kader daphne huisden yael van der wouden simone atangana bekono

Synopsis Vlucht/Dans/Vondst

Een non en een demon.
Leonardo DiCaprio en een eenzame tiener.
Het einde van de wereld en een duiveltje in een kooi.

Daphne HuisdenSimone Atangana Bekono en Yael van der Wouden hebben al eerder laten zien dat ze waanzinnige werelden kunnen bouwen. Maar wat gebeurt er als die pennen, en werelden, bij elkaar komen? In Vlucht/Dans/Vondst verliest één personage haar ziel, één verliest haar hart, en één verliest haar hoofd. Met als setting het Rode Kruisgebouw in Tilburg komen de drie verhalen samen op een bijzondere manier. Verhalen over duivels, wensen, eenzaamheid, verlangen en het einde van de wereld.

Verwachtingen

Als boekenblog kijken wij al vooruit in de gidsen van uitgevers van wat gaat komen. Dit boek viel mij direct op. Dat kwam door de locatie en door de synopsis. Ik hou wel van vervreemdende verhalen met duvels in de hoofdrol. Toen Vlucht/Dans/Vondst op de mat viel was ik eerst wat mild teleurgesteld, het is namelijk een heel klein en fijn boekje. Ik had gehoopt op meer verhaal. Maar een goed kortverhaal kan juist heel krachtig zijn. Daarbij is de vormgeving om door een ringetje te halen, dus kom maar op!

Alle drie de auteurs ken ik niet. Voorin staat een korte omschrijving van wie ze zijn. Ik lees over meerdere nominaties en bekroningen vanuit diverse hoeken. Die informatie voedt ook weer mijn verwachtingen. Vlucht/Dans/Vondst is op uitnodiging van Tilt Festival in Tilburg geschreven.

De drie verhalen zijn meerdere thema’s rijk. Één van die thema’s is voor mij ook ‘verwachtingen’. In het eerste verhaal gaat een duivel met vakantie en heeft daar bepaalde verwachtingen van. Net zoals de non die bij hem aanklopt, die is zeer overtuigd van haar verwachtingen. Het tweede verhaal straalt juist de leegte uit van kapotgeslagen verwachtingen in het leven. Vervolgens anticipeert het derde verhaal op de factor onverwachte zaken en een mix van verwachtingen aanpassen. En inspelen op hetgeen je niet verwacht.

Thema’s en genre

Vlucht/Dans/Vondst is een zeer bijzonder boek wat zich niet 1,2,3 laat vangen. En dat moet je ook niet altijd willen. Ik kan niet een hoofdgenre aanwijzen. Het gaat over een duivel en demonen, dus dat zou dan vallen onder thriller en horror. Maar de karakterontwikkelingen zijn veel belangrijker dus dat valt dan meer onder een literaire roman. Het laatste verhaal speelt af in de toekomst, in een wereld die zo goed als vergaan is. Maar ook hier staan de karakter ontwikkelingen hoger dan het futuristische thema.

Elk verhaal draait om de karakters en de locatie die deze bindt. De karakters zijn allemaal op hun manier getekend door het leven. Overgave, leegte, verlies, teleurstelling, twijfel, liefde en eindeloosheid komen allemaal voorbij. Maar ook het verlangen van een wens, een echte wens. Want waar ligt jouw verlangen? Is er een wens die jij zou doen in ruil voor je ziel? Vlucht/Dans/Vondst laat je nadenken over deze vraag.

Ik heb zelf het meeste met het tweede verhaal. Dat komt door een groot stuk jeugdsentiment. Op een herkenbare manier is Leonardo DiCaprio verweven in het verhaal. En ja ik herken alle films, alle quotes… god wat was ik als tiener verliefd op die jongen en zijn films. Een herkenbare verliefdheid speelt een mooie dans met de grote eenzaamheid van het hoofdkarakter en de sinistere maalstroom die steeds sneller om haar heen wervelt. Een heel mooi samenspel van diverse elementen waarbij dus zeker de kracht van een kortverhaal goed tot uiting komt.

Leeservaring Vlucht/Dans/Vondst

Mijn leeservaring was aangenaam divers. De locatie leefde al voor mij, en dat vond ik echt een toevoeging. Het eerste verhaal in Vlucht/Dans/Vondst is misschien wel het meest toegankelijke. Een klein verhaal, met wat humor verweven. Een faustiaans pact met een samenspel van klassieke en unieke elementen. Bij de start vond ik de woordkeuzes en zinsopbouw niet helemaal lekker tot uiting komen in mijn hoofd. Maar net zoals bij een goed glas wijn, moest de drank nog even rijpen in het glas en toen smaakte het prima!

Zoals gezegd zat ik meteen in het tweede verhaal. Ook de manier van schrijven en vertellen kwam direct bij mij binnen. Een heel sterk kortverhaal in mijn ogen. En dan volgt het derde verhaal.. en ik ben wel wat gewend maar toch heeft de smaak “vreemd” de overhand. In eerste instantie wist ik niet zo goed wat te maken hiervan. Maar ook dit is een verhaal wat gewoon even moet landen. Bij alle drie de verhalen in Vlucht/Dans/Vondst, en voornamelijk bij de laatste twee, spelen er zaken op de achtergrond die vervreemdend en niet alledaags zijn. Maar je krijgt geen uitleg, daar is het verhaal te kort voor. De hoofdzaak zijn de karakters en het moment waar ze inzitten.

Verhalen rijker

De drie verhalen in Vlucht/Dans/Vondst zijn op hun eigen manier sterk en eigen. De verbindende factoren zijn goed verwerkt. Anders dan wat ik verwacht had, maar toch met een voldaan gevoel sla ik het boek dicht na een tweede keer gelezen te hebben. De verhalen nodigen uit tot een tweede ronde, en komen nog beter tot bloei als je ze even laat landen. Van nu af aan zijn de fluisterende verhalen vanuit het Rode Kruisgebouw aangevuld met drie nieuwe elke keer las ik langsfiets.

Muziek & filmscène uit het boek. Zucht. Leo. Mijn innertiener is nooit over deze film heen gekomen

Specificaties Vlucht/Dans/Vondst

Auteurs: Daphne Huisden & Yael van der Wouden & Simone Atangana Bekono | Uitgever: Chaos, imprint van Das Mag | Tot stand gekomen door Tilt Festival | September 2023 | 64 pagina’s | 9789493320369 | Meer informatie bij je lokale boekhandel of klik hier voor Bol

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur basisschool boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer 8 met bol verwijzing
Selena
Delen is enorm lief

Ik ben een echte trotse boekennerd. De liefde voor verhalen was onderdeel van mijn opvoeding en deze passie geef ik nu weer door aan mijn twee dochters en kinderen op mijn werk. Lezen, voorlezen en boeken zijn een wereld waar ik graag in verdwaal. En tijdens mijn dwalingen zoek ik de woorden zodat ik het weer met jullie kan delen op StoerLeesVoer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.