Beter bij de Les – een trainingsmethode voor de executieve functies
De boeken van de trainingsmethode Beter bij de Les wekte de interesse in het aanbod van Uitgeverij Lannoo Campus. Dit is namelijk een bewezen effectieve methode om de executieve functies van kinderen te versterken. Oftewel de regelfuncties van het brein. Denk bijvoorbeeld aan plannen, taakgerichtheid en werkgeheugen. Deze vaardigheden ontwikkelen zich in de jonge jaren tot aan volwassenheid. Maar voor bijvoorbeeld kinderen met leerproblemen of ADHD is het extra moeilijk om deze vaardigheden te leren en hun aandacht bij de les te houden. Voor begeleiders in het onderwijs is deze trainingsmethode dus zeker interessant. Wij namen een kijkje in de handleiding en het werkboek!
De executieve functies op school
Professionals in het onderwijs komen regelmatig in aanraking met het onderwerp executieve functies. Ook bij StoerLeesVoer, waar meerdere bevlogen leraren/reviewers werkzaam zijn, hebben we er vaker aandacht aan besteed. Want voor veel kinderen is het een echte uitdaging om hun aandacht bij de les te houden. Of bijvoorbeeld goed om kunnen gaan met veranderingen of tegenslagen. Dat is overigens ook voor volwassenen soms nog lastig!
Tot aan de volwassenheid ontwikkelen de executieve functies zich. Dus gelukkig neemt het brein de tijd om deze vaardigheden te versterken. Maar soms is een extra steuntje in de rug wel handig. Denk aan kinderen met aandachtsproblemen, autisme of leerproblemen. Beter bij de Les is dan een interessante methode. Want uit de eerste beoordelingen blijkt dat het een effectieve methode is. Het is ontwikkeld door een projectteam van De Bascule, een academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie.
De trainingsmethode van Beter bij de Les
De methode Beter bij de Les bestaat uit een werkboek, handleiding en box met trainingsmaterialen. Het is ontwikkeld door een aantal psychologen van De Bascule: Marthe van der Donk, Ariane Tjeenk-Kalff en Anne-Claire Hiemstra-Beernink. Via Lannoo Campus zijn de materialen te bestellen. Als leerlingbegeleider in het onderwijs ben ik zelf heel geïnteresseerd en hoop ik met deze methode vele leerlingen te kunnen helpen. Door de extra individuele aandacht en begeleiding, kunnen leerlingen hopelijk in de klas weer beter meekomen en hun aandacht bij de les houden. Een belangrijke doelstelling is dan ook de transfer van het geleerde naar de klas.
Elke trainingssessie heeft een vaste aanpak/volgorde:
- psycho-educatie
- neuropsychologische oefening
- schoolse oefening
- werkgeheugen training
- transfer naar de klas
De inhoud van de training in het kort
De methode Beter bij de Les bestaat uit 25 sessies en is bedoeld voor kinderen tussen 8 en 12 jaar. Het doel is dat zij hun werkgeheugen trainen en meer inzicht krijgen in hun leergedrag. Hierdoor hebben zij uiteindelijk minder hulp nodig. Ook voor de ouders en leerkrachten zijn er een aantal sessies, zodat zij meer inzicht krijgen in het leergedrag van het kind. Hierdoor kunnen zij eerder doelgericht ingrijpen en ook de juiste ondersteuning bieden.
Een eerste blik in het werkboek toont een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving. Er zijn vijf thema’s die aan bod komen: klaar zitten, starten, onthouden, doorzetten en controleren. Door het oefenen van deze stappen, gaan kinderen zich dit steeds meer eigen maken en leren toepassen in de klas. Het is een wel een intensieve methode, waarbij een leerling 4 keer per week een begeleidingssessie volgt van ongeveer 45- 60 min. Het is namelijk gebleken dat deze frequentie het meest effectief is.
Werkboek en handleiding Beter bij de Les
De handleiding voor de trainer begint met de theoretische achtergrond en een uitleg over het neuropsychologisch denkmodel. Er wordt duidelijk beschreven hoe je als trainer kunt uitleggen aan de leerling wat de bedoeling is van de training. Zo wordt er begonnen met de vraag Hoe word je meester van je eigen breinkasteel? Er worden hierbij bijvoorbeeld metaforen gebruikt van de breinbandieten en breinbewakers. Voor kinderen is het natuurlijk belangrijk om het ook speels en voorstelbaar te maken, want de executieve functies van je brein is best een moeilijk begrip.
In het werkboek staan gevarieerde oefeningen waar de leerling mee aan de slag gaat. De voortgang wordt bijgehouden middels thermometers en aan het eind is er een diploma. Met de trainershandleiding kun je de 25 sessies doorlopen met behulp van een duidelijke instructie. Het wordt steeds helder beschreven wat de bedoeling is van de sessies. Naast het werkboek en de handleiding is er ook een doos met trainingsmateriaal voor Beter bij de Les, bestaande uit verschillende kaartjes, blokjes en codes voor audiobestanden.
Voor wie is het materiaal geschikt?
De methode is interessant voor HBO en WO geschoolde professionals die werkzaam zijn in het onderwijs of in de zorg, en die leerlingen in het basisonderwijs willen ondersteunen bij verbeteren van hun executieve functies. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het geven van de training, wordt sterk geadviseerd om de Beter bij de Les trainersopleiding te volgen. PI Research verzorgt deze opleiding, dus kijk zeker op de website voor meer informatie en uitleg als je geïnteresseerd bent!
Er is ook een aanvullende Beter bij de Les-coachopleiding, bedoeld voor professionals die affiniteit hebben met het coachen van Beter bij de Les-trainers. Er wordt dus veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de trainers. Verder is het ook een pluspunt dat het een bewezen effectieve methode is. Hiervoor is praktijkonderzoek gedaan bij een groot aantal scholen en kinderen in de regio Amsterdam.
Conclusie
Met de training Beter Bij de Les oefenen kinderen (8-12 jaar) gedurende 25 sessies vaardigheden die belangrijk zijn bij het leren, zoals: aandacht, planning, werkgeheugen, doel- en taakgericht gedrag. Het oefenen van deze vaardigheden is van groot belang voor het schoolse functioneren, een betere leerhouding en een positief zelfbeeld.
Een belangrijk hulpmiddel in een tijd waarin vluchtig telefoongebruik de overhand heeft en kinderen steeds moeilijker lang hun aandacht ergens bij kunnen houden. Het werkboek, de handleiding en het trainingsmateriaal zijn te bestellen bij Lannoo Campus. Een aanrader voor professionals in de jeugdhulp en onderwijs!
Meer verdiepende boeken over het basisonderwijs
Wil je graag nog meer boeken lezen over het kleuteronderwijs of het basisonderwijs? Kijk dan zeker ook bij deze recensies:
- Thematisch werken
- Met plezier werken in het onderwijs
- Kleuters laten groeien in executieve functies
- De gelukkige leraar
- Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters
- De denkende klas
- Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn
- De kracht van spel
Specificaties Beter bij de Les – werkboek en handleiding
Auteurs: Marthe van der Donk, Ariane Tjeenk-Kalff en Anne-Claire Hiemstra-Beernink | Uitgeverij: Lannoo Campus | werkboek: 9789401425520 | handleiding: 9789401425513 | december 2015 | meer informatie check de website van uitgeverij Lannoo Campus of kijk bij bol
Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!
avontuur boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker klimaat kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek