Een andere kijk op hoogbegaafdheid, hoog alert zijn

Een andere kijk op hoogbegaafdheid is een (in)dringend verzoek om begrip en ruimte voor hoogbegaafd-zijn. Maar wanneer is iemand eigenlijk hoogbegaafd? Er is geen eenduidige definitie en dé hoogbegaafde bestaat niet. Het gaat bij hoogbegaafdheid niet om prestaties, maar om je ‘zijn’ dat zich anders ontwikkelt in de loop van je leven. Aldus de drie auteurMariken Althuizen, Esther de Boer en Nathalie van Kordelaar. Alle drie zijn ze specialisten in hoogbegaafdheid.

We richten de spotlight op begrip voor hoogbegaafden en op de kansen en de mogelijkheden die hoogbegaafd-zijn je kan bieden. We willen laten zien dat hoogbegaafden met hun intense beleving van de wereld en met hun leergierige en creatieve kijk op de wereld zoveel te bieden hebben aan die wereld.

Vanuit expertise en ervaring geschreven

De auterus schrijven in Een andere kijk op hoogbegaafdheid tevens vanuit hun eigen ervaringen. Ze bepleiten een ander kader dan dat het bij hoogbegaafdheid alleen gaat om prestaties, moeilijke concepten kunnen begrijpen en snel kunnen denken. Ze bespreken een aantal belangwekkende thema’s: intelligentie, gedrag, prikkelverwerking, onderwijs en testen. Ook komt de stand van zaken vanuit de wetenschap aan bod en noteren zij een staalkaart aan ervaringen van hoogbegaafden. Aan het eind van elk hoofdstuk staan tips voor ouders, leerkrachten en kinderen om beter te leren omgaan met hoogbegaafd zijn.

A:c,g,z –> {v, i, e, h,…}

Er zijn veel verschillende definities en modellen van hoogbegaafdheid. Vaak ligt de nadruk op een hoge intelligentie. Een andere kijk op hoogbegaafdheid benaderd hoogbegaafdheid als een (zeer) hoge mate van alertheid (A); op zowel cognitief (c), gevoelsmatig (g) als zintuiglijk (z) vlak. Deze alertheid uit zich in vele vormen: het stellen van honderden vragen (v), een creatief idee (i), een heftige emotie (e), een hoge lat (h), … Deze visie doet recht aan de complexiteit en veelzijdigheid van hoogbegaafdheid. Het gaat niet alleen om slim zijn en om prestaties leveren, maar om anders zijn. En hoe dat tot uiting komt.

Focus niet alleen op cognitieve capaciteiten en didactische scores. Om een goed beeld te krijgen van het hoogbegaafde kind zijn aanvullend onderzoek, gesprekken met het kind en/of observaties wenselijk. Denk hierbij aan informatie omtrent sociaal-emotionele competenties, persoonlijkheidskenmerken, (zintuiglijke) prikkelverwerking, sociaal-cognitieve vaardigheden, competentie- en schoolbeleving, werkhouding en executief functioneren.

Autisme en/of hoogbegaafdheid

Zelf heb ik een autismediagnose en ik herken veel in het boek. Zoals perfectionisme, het overspoeld raken door prikkels, het anders voelen en de mentale leerhonger. Ik ben echter niet hoogbegaafd, wel begaafd of intelligent. In Een andere kijk op hoogbegaafdheid worden hoogbegaafdheid en autisme vergeleken, net als hoogbegaafdheid en ADHD. Hieronder zie je de tabel van autisme waarin ik gemarkeerd heb wat ik herken. Dan zie je dat ik niet zuiver alleen maar alles herken van autisme. De tabellen zijn mij iets de simplistisch. Het maakt bijvoorbeeld uit of je naar autisme kijkt als stoornis of als neurodiversiteit. Het maakt uit hoe begaafd iemand met autisme is.

Ik ken in de praktijk meer mensen die in meerdere hokjes passen dan in maar zuiver één hokje. Misschien spreken we ooit gewoon van anders zijn en bekijken we het dan verder per los kenmerk. Zoals de manier van sociaal zijn, prikkelverwerking en hoe iemand leert?

Een andere kijk op hoogbegaafdheid, een positieve kijk

Dus het hoofdstuk met de vergelijking met autisme en ADHD vind ik eigenlijk het minste hoofdstuk van het boek. Verder is het erg leerzaam en interessant. Zowel voor hoogbegaafden zelf, als hun ouders en docenten, is het een waardevol boek. Met deze theoretische basis kan je in de praktijk zorgen voor meer begrip, herkenning en erkenning. Het is een hoopvol boek met handvatten die je kunt afstemmen op de persoon. Hiermee kunnen hoogbegaafde kinderen en volwassene vast en zeker beter tot bloei komen en zullen zichzelf gezien voelen.

Specificaties Een andere kijk op hoogbegaafdheid

Auteurs: Mariken Althuizen, Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar | Illustraties: Pieter Leenheer en Merel van Dam | Uitgeverij SWP | 9789088505591 | Vierde druk: 2019 | 128 pagina´s | Meer informatie vind je bij je lokale boekhandel of hier

Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!

avontuur basisschool boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek

Footer5
Delen is enorm lief

Waar zou ik zijn zonder boeken? En waar zonder schrijven? Ik houd van woorden en puzzel er graag mee. Mijn leven begint meestal op papier, want daar heb ik overzicht. Pas daarna snap ik dingen in de praktijk. Ik heb autisme en blog daar ook over, want ik vind openheid en diversiteit belangrijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.