Mijn school kiest voor mijn talent – een onderwijsboek
Direct word ik geraakt door de inleiding van Mijn school kiest voor mijn talent. Hierin beschrijft auteur Luk Dewulf wat ik zo vaak in scholen zie gebeuren. Er wordt ogenschijnlijk veel samengewerkt, maar eigenlijk draait alles om die ene leerkracht binnen de vier muren van zijn/haar klaslokaal. Alles wat daarbuiten gebeurt zien medewerkers vaak als ‘er bovenop’. Terwijl al die activiteiten in het teken zouden moeten staan van het lesgeven en de ontwikkeling van kinderen. In dit boek wil Luk Dewulf aandacht vragen voor het ‘samen school maken’. Iets wat mij enorm aanspreekt!
Mijn school kiest voor mijn talent
- Hoe kies je voor talent van leraren en kinderen?
- Welke rollen kun je als leraar vervullen?
- Hoe ondersteun je daarmee je leerlingen?
Wat als je je leerlingen, en je school als geheel, kunt laten schitteren? En wat als er daarvoor een aantal rollen bestaan, die bij je persoonlijkheid als leraar passen? Die je toelaten om je autonomie te bewaren, maar vooral je eigenheid te vinden. Energie te halen uit je werk en dag na dag te groeien?
Mijn school kiest voor mijn talent toont hoe je door talentgericht te werken de kracht van je team optimaal benut. Daarnaast hoe je als leraar maximaal van je unieke talenten kunt werken. Je ontdekt hoe een leraar die gelukkig is ook kinderen gelukkig maakt, en hoe je de talenten van leerlingen elke dag laat groeien. Dit met kleine interventies of acties. Zo kan de droom van ‘samen school maken’ echt realiteit worden.
Opbouw van het boek
Mijn school kiest voor mijn talent bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt ingegaan op de talenten van leraren. Hierin staat hoe je de kracht van het team in de school nog meer kunt benutten. Door elke leraar te laten schitteren vanuit zijn of haar talent. In een van de elf rollen die het allerbeste bij hem of haar past. Voor elke rol wordt daarin benadrukt hoe je daarbij maximaal vanuit je talent kunt werken.
In het tweede deel wordt ingegaan op de kinderen. Als een leraar gelukkig is, lukt het hem of haar ook gemakkelijker om het kind in zijn volledigheid te zien en te laten schitteren. De talenten van de kinderen kunnen dan centraal staan. In dit deel staat waarom het zien van talenten zo belangrijk is en hoe je deze verder kunt laten ontwikkelen. Dit is een praktisch deel, waar je direct mee aan de slag kunt.
Mijn school kiest voor mijn talent – de leraar
In dit deel van Mijn school kiest voor mijn talent staat de leraar centraal. Aan de hand van 11 rollen van de leraar. Van oudsher zijn we gewend te spreken over de taken van de leraar en de daarbij behorende competenties. Dit zijn dingen die je kunt aanleren. Alle leraren worden geacht goed te zijn in alle competenties. Of mensen er daadwerkelijk ook gelukkig van worden, is niet evident.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan kan ik heel goed aangeven waar ik zo gelukkig van word in het onderwijs. Dat zijn de momenten dat de tijd vliegt, dat je met meer energie uit je werk komt dan dat je erheen ging. Dat zijn niet alle dingen waar ik goed (competent) in ben, maar de dingen waar ik talent voor heb. Dit onderscheid vind ik echt heel mooi om te maken. Onbewust ben ik hier als schoolleider ook mee bezig in mijn team. Ik spreek graag met teamleden over dat waar ze van ‘aan’ gaan.
Het fijne aan Mijn school kiest voor mijn talent is dat dit onbewuste proces voor mij een meer grijpbaar onderdeel van mijn werk is geworden. Door de rollen centraal te zetten in gesprekken met medewerkers, komt iedereen meer tot zijn recht. Samen school maken, dat is echt mijn grote wens. Je hebt er namelijk niets aan om een team te hebben waarin iedereen dezelfde talenten/krachten heeft. Juist de verscheidenheid is zo mooi. Dit wil je in je klas, maar juist ook in je team. Ik zie als schoolleider mijn team een beetje als mijn klas, het is dan ook heel helpend om iets over deze dynamiek te leren in dit boek.
De 11 rollen praktisch inzetten
Sterk aan Mijn school kiest voor mijn talent vind ik de praktische uitwerking. Na een toelichting op de 11 rollen van de leraar, worden tips gegeven om met teamleden in gesprek te gaan hierover. Aan de hand van concrete vragen die je kunt stellen. Ook het doel van deze vragen staat toegelicht. Dit is prettig, omdat het wederom mijn onbewuste proces bewust maakt. Er staan tips voor gesprekken op individueel en schoolniveau, beide erg waardevol.
Als duidelijk is welke 11 rollen je kunt aannemen, kun je kijken op welke wijze deze rollen in te vullen zijn. Hiervoor zijn 39 talenten uitgewerkt. Deze kun je op verschillende manieren tot je nemen. Door eerdere boeken van Luk Dewulf te lezen, maar ook via een online tool. In het boek staan ze kort toegelicht, wat mij betreft wel erg duidelijk. Er staan namelijk ook praktische voorbeelden bij uit de dagelijkse gang van zaken in het basisonderwijs.
Het deel over de leraar sluit af met een handig stappenplan die je kunt doorwerken om met je team meer ‘samen school’ te kunnen zijn. Heel aansprekend en voor mij ook erg relevant. Op 1 januari start ik binnen een kindcentrum als directeur, een nieuw team om mee aan de slag te gaan. De inzichten uit Mijn school kiest voor mijn talent zijn daarbij heel goed inzetbaar.
Mijn school kiest voor mijn talent – de leerling
In deel 2 van Mijn school kiest voor mijn talent wordt ingegaan op de talenten van de leerling. Ook in dit deel zie je verschillende uitspraken over leraren die talenten goed benutten. Dit maakt het boek heel praktisch en als leraar ook erg leuk om te lezen. In dit deel staan bijvoorbeeld uitspraken van leerlingen die zich door een bepaalde leraar echt gezien voelden. Juist doordat hun talent werd benoemd en ingezet.
Als talenten van leerlingen optimaal benut worden, komen zij in een leerflow. Net als bij leraren hebben ze dan niet meer door hoe lang een activiteit duurt en zijn ze optimaal betrokken. Het geeft energie. Ook draagt het bij aan het zelfbeeld van kinderen, want er worden in deze leerflow positieve ervaringen opgedaan.
Door het voeren van een talentgesprek kun je kinderen zelf bewust laten worden van hun talenten. Als leraar krijg je op die manier ook inzicht in wat er echt speelt bij het kind. Dit werkt verbindend en geeft je waardevolle informatie. Ook in dit deel worden veel praktische tips gegeven, bijvoorbeeld hoe deze gesprekken te voeren.
Luk Dewulf
Luk Dewulf is pedagoog, talent- en burn-outcoach, talentenfluisteraar en auteur van meerdere bestsellers over talent en burn-out. Bij StoerLeesVoer lazen we De talentfluisteraar van hem.
Meer lezen over onderwijs?
Ben je enthousiast geworden over Mijn school kiest voor mijn talent en wil je nog meer lezen over onderwijs? Kijk dan eens hier:
- De kracht van spel – een onmisbaar boek voor het onderwijs
- Thematisch werken – een boek voor het basisonderwijs
- Met plezier werken in het onderwijs – een boek voor leraren
- Stap voor stap naar stevig leiderschap – over onderwijs
- Een rijke leeromgeving in het basisonderwijs met kleuters – EGO praktijkboek
- Beter bij de Les – een trainingsmethode voor de executieve functies
Specificaties Mijn school kiest voor mijn talent
Auteur: Luk Dewulf | Uitgever: Lannoo Campus | 136 pagina’s | augustus 2023 | 9789401490085 | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol
Welk woord of thema spreekt jou aan in een boek? Klik op een woord en ga naar boeken toe in dit thema!
avontuur basisschool boekenserie culturen dieren diversiteit emoties familie fantasie fantasy filosofie geheimen geschiedenis gevoelens graphic novel grappig het leven humor jezelf zijn klassieker kunst liefde maatschappij magie mentale gezondheid mindful moord mysterie natuur oorlog opgroeien politie prentenboek roman school seizoenen spannend sprookjes sterke vrouw thriller verhalenbundel vriendschap weetjesboek wereld zoekboek
- Karel viert Kerstmis – een prentenboek voor peuters - 11/11/2024
- Dit is Vos – een geweldig AVI-groeiboek - 03/10/2024
- Zuid-moeders hebben geen geheimen – een tweede roman - 01/10/2024